problem.jpg

Ginekomastia brzmi tajemniczo i niepokojąco, a jest to często spotykany problem męskiej części społeczeństwa. To inaczej powiększenie jednego albo obu męskich gruczołów sutkowych. Dolegliwość ta dotyczy sporej części męskiej populacji, jednak jej temat jest rzadko poruszany, stał się na swój sposób społecznym tabu, gdyż jest powodem do wstydu. W poniższym wpisie przedstawimy pokrótce przyczyny tej dolegliwości oraz metody jej leczenia.

Przyczyny ginekomastii

Może być ich bardzo wiele. Ginekomastia nie jest chorobą, a jedynie objawem i należy o tym pamiętać. Najczęstszą przyczyną są zaburzenia hormonalne. U mężczyzn powinien dominować testosteron (męski hormon płciowy), a u kobiet estradiol. Jeżeli dochodzi do zaburzeń tych proporcji, to można spodziewać się różnych problemów zdrowotnych. Ginekomastia powstaje, kiedy w męskim organizmie zaczyna dominować estradiol. Innymi częstymi przyczynami tej dolegliwości są otyłość, andropauza, choroby nerek, choroby wątroby lub efekt długotrwałego przyjmowania niektórych leków (zwłaszcza nasercowych oraz obniżających ciśnienie).

Diagnoza

Aby upewnić się czy pacjent cierpi na ginekomastię, należy wykonać diagnostykę USG. Badanie to pozwoli ustalić z jakiego typu tkanki zbudowana jest okolica brodawkowa.

Leczenie

Podstawą skutecznego leczenia jest poznanie dokładnej przyczyny występowania ginekomastii u pacjenta. Jeśli wywołują ją leki, należy zmienić je na inne o zbliżonym działaniu, a niewykazujących takich działań niepożądanych.

Jeżeli wywołują ją choroby nerek, wątroby czy tarczycy, należy podjąć leczenie tych narządów pod okiem specjalisty i doprowadzić do poprawy ich czynności.

Jeśli powodem dolegliwości jest otyłość, trzeba zredukować masę ciała poprzez zwiększenie wysiłku fizycznego i zmniejszenie spożywanych pokarmów.

W przypadku bardzo nasilonej ginekomastii, gdy jej przyczyna została usunięta lub jeśli jest nieznana, można podjąć leczenie operacyjne. Zabieg ginekomastii polega na wycięciu nadmiaru tkanki gruczołowej. Jeżeli ginekomastia ma podłoże tłuszczowe, najskuteczniejszą metodą pozbycia się jej jest liposukcja, czyli odessanie zbędnej tkanki tłuszczowej.