ginekomastia

Przerost tkanki piersiowej u mężczyzn jest zaburzeniem najczęściej spotykanym u chłopców w okresie pokwitania oraz mężczyzn w okresie przekwitania. Schorzenie to nazywa się ginekomastią. Obcobrzmiąca nazwa powstała w wyniku połączenia dwóch greckich słów – gynos, czyli kobietai mastos, czyli pierś.

Ginekomastia jest dla mężczyzn jest bardzo wstydliwym problemem. Na szczęście, można ją skutecznie leczyć. Gdzie powinni szukać pomocy panowie, którzy zauważyli, że ich piersi powiększają się?

Ginekomastia – diagnostyka i leczenie

Przyczyny, dla których mężczyznom zaczynają rosnąć piersi, mogą być różne. Aby je ustalić, konieczne będzie wykonanie szeregu badań laboratoryjnych, w tym badań na oznaczenie poziomu testosteronu, hormonów tarczycy, enzymów wątrobowych, wielu. Wyniki badań pozwolą określić, czy przyczyną powiększenia się piersi, jest ginekomastia.

Innym powodem takiego stanu rzeczy może być steatomastia, czyli przerost tkanki tłuszczowej w okolicach piersi będący pochodną otyłości. W tym wypadku leczenie rozpoczyna się od wprowadzenia odpowiedniej diety i aktywności fizycznej celem utraty nadprogramowych kilogramów.

W sytuacji, w której przyczyną problemu jest ginekomastia, leczenie ogranicza się zazwyczaj do przeprowadzania zabiegu chirurgicznego. Operacja polega na odessaniu nadmiaru tkanki tłuszczowej oraz, jeśli zachodzi taka potrzeba, na wycięciu tkanki gruczołowej, która przyczyniła się do rozrostu piersi. Zabieg trwa przeciętnie 1-2 godziny, a po jego wykonaniu panowie mogą na nowo cieszyć się prawidłowo uformowaną klatką piersiową.